Barbara Penderecka-Piotrowska – autor
Wszystko, co wielkie, rodzi się w bólach, a stworzenie podstaw festiwalu muzycznego na wysokim poziomie to nie lada przedsięwzięcie. Wymaga od twórcy siły, odwagi i determinacji – to musi być osoba niezwykła, która pomimo przeszkód nie rezygnuje. Wiara w sukces jest kluczowa. Mamy piękny kraj, bujną przyrodę, kraj, który obfituje w utalentowanych artystów. Należy im stworzyć warunki do tego, by mogli swoim talentem ubarwiać nam życie, byśmy po ich występie stawali się lepsi, uwzniośleni i szczęśliwsi – zapominali o tym, co nas dręczy.

Baśniowy świat operetki, od lewej: Agnieszka Dwojak, Kacper Kostrzewski, Benedykt Szostok, Joanna Szynkowska vel Sęk, Paweł Tyszkiewicz, Sabina Langner, w tle muzycy Arte Viva, fot. Wacław Czarnecki
Wracając do meritum sprawy – wszyscy się przekonali 11 lipca, oglądając widowisko „Baśniowy świat operetki”, że w tym festiwalu jest duży potencjał, siła i profesjonalizm. Będzie on się cyklicznie odbywał w Wiśle, gdzie są osoby sprzyjające temu i jest odrestaurowany przepiękny Amfiteatr im. Stanisława Hadyny. Dr Krzysztof Korwin-Piotrowski (reżyser i narrator) napisał bardzo interesujący scenariusz widowiska – oryginalny, dowcipny, a zarazem pouczający, z dynamiczną akcją, naszpikowany zaskakującymi humorystycznymi sytuacjami. Widowisko było prowadzone ze swadą, klasą i z szacunkiem dla publiczności. A wytrawna publiczność (melomani, którzy przyjechali z Polski i zagranicy) była wspaniała, reagująca z entuzjazmem. Był częsty żywiołowy aplauz i była spontaniczna owacja na stojąco – cóż można więcej chcieć, szczególnie gdy się rozkręca festiwal od zera? To skrzydła dla organizatorów i artystów – potwierdzenie ich talentu i sens przedsięwzięcia.

Baśniowy świat operetki, od prawej: Joanna Szynkowska vel Sęk, Kacper Kostrzewski, Iwona Tober, Benedykt Szostok, Aleksandra Gawrych, Michał Ryguła, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
Wystąpili wspaniali soliści, obdarzeni niezwykłymi głosami i techniką wokalną, zdobytą na polskich uczelniach. Jesteśmy z nich dumni. Joanna Szynkowska vel Sęk ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Poznaniu. Zdobyła III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Musicalowej i Operetkowej w Krakowie. Debiutowała w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Solistka obdarzona jest piękną barwą głosu (sopran koloraturowy) i dziewczęcym wdziękiem oraz dużym temperamentem scenicznym, którym oczarowuje publiczność.

Baśniowy świat operetki, Aleksandra Gawrych, muzycy Arte Viva (od lewej): Mateusz Lasatowicz, Adam Zając, Ewa Zając, Krzysztof Meisel, Anna Matera, fot. Wacław Czarnecki
Aleksandra Gawrych otrzymała II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, a wcześniej Grand Prix w konkursach w Paryżu i Wiedniu. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie prof. Ewy Biegas. Młoda solistka wyróżnia się jako sopran liryczny – ma wspaniały, silny, czysty głos.

Baśniowy świat operetki, Iwona Tober, muzycy Arte Viva: Mateusz Lasatowicz, Adam Zając, Ewa Zając, Krzysztof Meisel, Anna Matera oraz reżyser Krzysztof Korwin-Piotrowski, fot. Wacław Czarnecki
Iwona Tober zaczynała karierę jako solistka i tancerka w Zespole Pieśni i Tańca „Mazowsze”. Występowała w Europie, USA, Kanadzie i Japonii. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wielokrotnie występowała na festiwalach muzycznych w Krynicy-Zdroju i Busku-Zdroju. W ubiegłym roku miała koncerty we Włoszech. Pięknie śpiewa repertuar operowy i operetkowy jako sopran liryczny i porusza się z gracją.

Baśniowy świat operetki, od lewej: Sabina Langner, Kacper Kostrzewski, Joanna Szynkowska vel Sęk, Benedykt Szostok, Agnieszka Dwojak, Paweł Tyszkiewicz, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
Kacpra Kostrzewskiego widziałam i podziwiałam wcześniej w jednoaktówce „Gianni Schicchi” Pucciniego w Operze Śląskiej. Świetnie wcielił się w wiodącą komediową postać skąpca i oszusta. Ma silny i głęboki głos barytonowy, zachwyca swoją barwą.

Baśniowy świat operetki, Iwona Tober, Michał Ryguła, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
Michał Ryguła, oprócz miłego w brzmieniu tenorowego głosu, jest obdarzony dużym talentem aktorskim. Obecnie występuje w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie. Benedykt Szostok to duży talent wokalny, posiada piękną barwę głosu barytonowego.

Baśniowy świat operetki, Aleksandra Gawrych, Benedykt Szostok, muzycy Arte Viva: Mateusz Lasatowicz, Adam Zając, Ewa Zając, Krzysztof Meisel, Anna Matera, fot. Wacław Czarnecki
Przez cały czas nastrój w widowisku tworzyła orkiestra Arte Viva w składzie: Adam Zając – skrzypce, Ewa Zając – skrzypce, Krzysztof Meisel – altówka, Anna Matera – wiolonczela i Mateusz Lasatowicz – instrument klawiszowy. Muzycy grali z dużym temperamentem i profesjonalizmem, poruszając nasze uczuciowe struny do głębi. To nadawało rangi przedsięwzięciu. Słuchaliśmy hitów z najsłynniejszych operetek.

Baśniowy świat operetki, Agnieszka Dwojak, Paweł Tyszkiewicz, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
Balet stworzył bajkowy świat, dodawał lekkości i finezji. Doskonałe były układy choreograficzne i widoczny, niekwestionowany talent wykonawców. Dokonali tego: Sabina Langner, Agnieszka Dwojak i Paweł Tyszkiewicz. Brawo!

Inscenizacja historyczna podczas Gali Kiepurowskiej, Amfiteatr im. Stanisława Hadyny w Wiśle, 13 lipca 2025, od prawej: Gabriela Nawrocka, Marcin Bogacz-Noras, Barbara Kędzior, fot. Wiślańskie Centrum Kultury
Publiczność reagowała żywiołowo, była zachwycona – i słusznie. Duże wrażenie robiły również przepiękne kostiumy i rekwizyty, odnowione przez pana Marcina Bogacza-Norasa. Warto podkreślić jego zaangażowanie oraz pomoc w promocji, organizacji i realizacji festiwalu. Jest on aktorem i reżyserem obsad oraz asystentem dyrektora i reżysera festiwalu. Wcześniej był asystentem Kazimierza Kutza i Lecha Majewskiego. Był też asystentem Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego przy realizacji filmów „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza”, „Z Gliwic do Paryża – Wojtek Pszoniak” (dokument fabularyzowany) i „Oskarowe kostiumy Barbary Ptak”.
Wszystko było perfekcyjnie nagrywane przez niezwykle zaangażowanego operatora kamery, pana Pawła Gruczę z TVP. Widowisko wzbogacały doskonale skomponowane światła, ubarwiające scenę kolorami i tłem, jak również doskonałe nagłośnienie, które jest kluczowe przy wokalnych występach. Perfekcja w każdym calu! Reżyseria światła – Wacław Czarnecki, realizacja dźwięku – Marcin Kulik.

Tomasz Bujok – burmistrz Miasta Wisła, Anna Łupieżowiec – dyrektor Wiślańskiego Centrum Kultury, Katarzyna Czyż-Kaźmierczak – zastępca burmistrza Miasta Wisła, Krzysztof Korwin-Piotrowski – dyrektor artystyczny Wiślańskiego Festiwalu Opery i Musicalu, fot. Karolina Fuchs
Oczywiście festiwal nie mógłby się odbyć bez wsparcia burmistrza Miasta Wisła pana Tomasza Bujoka, który objął wydarzenie Patronatem Honorowym, bez wiary, że się uda, również bez wsparcia i zaangażowania pani wiceburmistrz Katarzyny Czyż-Kaźmierczak. Organizacja festiwalu byłaby niemożliwa bez użyczenia amfiteatru i współorganizacji wydarzenia przez Wiślańskie Centrum Kultury pod dyrekcją pani Anny Łupieżowiec. Wielkim atutem jest również partnerstwo Hotelu Gołębiewski, który ma w Wiśle silną pozycję i jest perfekcyjny w każdym calu pod dyrekcją pana Jarosława Brożyny. Serdeczne podziękowania za zaangażowanie, pomoc i wiarę w sukces przedsięwzięcia! Na sukces składa się zawsze praca zbiorowa. Należy się wdzięczność i docenienie. Przy promocji festiwalu pomagała także Spółdzielnia Socjalna Wisła Otwarta Turystycznie z prezes Katarzyną Wantulok na czele i Przybysławem Przybyłą z Centrum Informacji Turystycznej.

Joanna Szynkowska vel Sęk, Krzysztof Korwin-Piotrowski, Amfiteatr im. Stanisława Hadyny w Wiśle 11.07.2025, fot. Paweł Grucza
W promocję festiwalu zaangażowali się ogromnie partnerzy medialni: TVP3 Katowice z dyrektorem Rafałem Kurowskim i sekretarz programu Joanną Frydrych oraz Polskie Radio Katowice z redaktor naczelną Eweliną Kosałką-Passią i zastępczynią redaktor naczelnej ds. kultury Ewą Niewiadomską.

Baśniowy świat operetki, Agnieszka Dwojak, Sabina Langner, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
Jestem absolutnie przekonana, że ten festiwal będzie istniał, bo prezentuje bardzo wysoki poziom i rozleje się wzdłuż Wisły wraz z nurtem rzeki, od źródeł w Wiśle do morza, bo takie są plany. Będzie liczył się nie tylko w Polsce. Wpisze się jako znaczące wydarzenie kulturalne, a miasto Wisła stanie się również dodatkowo z niego sławne. Bo gdy nie ma się marzeń i usilnie się nie dąży do ich zrealizowania, nawet po grudach, niczego się nie osiąga – i tą puentą kończę, pełna optymizmu.

Barbara Penderecka-Piotrowska, Hotel Gołębiewski w Wiśle, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski
P.S.: Wiślański Festiwal Opery i Musicalu w Wiśle został dofinansowany ze środków Miasta Wisła. Kolejne wydarzenia w ramach festiwalu planowane są m.in. w Żorach, przez które przebiega droga krajowa nr 81, zwana popularnie Wiślanką, a przy trasie znajduje się Galeria Wiślanka. W sobotę 23 sierpnia o 18.00 na terenie Pałacu Baranowice odbędzie się Gala Wiedeńska z okazji 200. rocznicy urodzin Johanna Straussa, dofinansowana ze środków Miasta Żory (pomysłodawca, scenarzysta i reżyser Krzysztof Korwin-Piotrowski). 12 i 13 października zaplanowany jest występ gwiazdy z Ekwadoru – Leo Rojasa z włoskimi muzykami w Kinie Na Starówce w Żorach, a 24 października w tym samym miejscu zostanie zaprezentowany spektakl muzyczny „Ordonka” z okazji Europejskiego Dnia Seniora. Głównym organizatorem tych wydarzeń jest Fundacja Arte Viva, a współorganizatorzy to: Miasto Żory – prezydent Waldemar Socha, Miejski Ośrodek Kultury w Żorach (dyrektor Damian Halmer), Pałac Baranowice (kierownik Joanna Fudali), Kino Na Starówce (kierownik Jolanta Hrycak).

Baśniowy świat operetki, po premierze w Kinie Na Starówce w Żorach, 16.03.2025, premiera dofinansowana ze środków Miasta Żory, fot. archiwum Arte Viva