(red. Arte Viva)
Fundacja Arte Viva zaprasza na widowisko w wersji półsceniczej „Baśniowy świat operetki”. Postacie z różnych operetek spotykają się na jednej scenie, prowadzą dialogi i śpiewają. Jest wiele zaskakujących sytuacji i dużo humoru ze szczyptą wzruszenia. Artyści są pięknie poprzebierani jak na karnawale w Wenecji. Feeria kostiumów, zabawne qui pro quo i tańce takie jak: polka, czardasz, tango, walc i kankan. Publiczność usłyszy fragmenty „Wesołej wdówki”, „Cygańskiej miłości” i „Krainy uśmiechu” Lehara, „Wiktorii i jej Huzara” Abrahama, „Bajadery” Kalmana, „Zemsty nietoperza” Straussa. Wystąpią znakomici artyści scen muzycznych oraz najlepsi studenci i absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, laureaci konkursów wokalnych. Premiera widowiska, która odbyła się 16 marca 2025 roku w Kinie na Starówce w Żorach (przy wsparciu Miasta Żory), spotkała się z bardzo dobrym odbiorem licznie zgromadzonej publiczności. Duże wrażenie robią sceny taneczne, m.in.: szybka polka „Tritsch-Tratsch” Straussa, „Walc Barbary” z filmu „Noce i dnie” Jerzego Antczaka (muzyka Waldemara Kazaneckiego), tango „Por una cabeza” z filmu „Zapach kobiety” Martina Bresta (muzyka Carlosa Gardela) oraz piekielny kankan z „Orfeusza w piekle” Offenbacha.
Wystąpią: Aleksandra Gawrych – sopran, Joanna Szynkowska vel Sęk – sopran, Iwona Tober – sopran, Michał Ryguła – tenor, Kacper Kostrzewski – baryton, Benedykt Szostok – baryton, kwartet Arte Viva (Adam Zając – skrzypce, lider, Ewa Zając – skrzypce, Krzysztof Meisel – altówka, Anna Matera – wiolonczela), Mateusz Lasatowicz (fortepian) i soliści baletu (Sabina Langner, Agnieszka Dwojak, Paweł Tyszkiewicz). Scenariusz, reżyseria i narracja: Krzysztof Korwin-Piotrowski. Asystent reżysera: Marcin Bogacz-Noras.
BILETY są dostępne tutaj: www.kupbilecik.pl.
Tu można zobaczyć fragmenty „Baśniowego świata operetki”, którego premiera odbyła się w budynku Sceny na Starówce w Żorach (przy wsparciu Miasta Żory). Widowisko w wersji skróconej (27 minut) było emitowane na antenie TVP3 Katowice.
Wydarzenie odbywa się w ramach Wiślańskiego Festiwalu Opery i Musicalu. Organizatorem jest Fundacja Arte Viva z dr Krzysztofem Korwinem-Piotrowskim na czele (prezesem i dyrektorem artystycznym). Współorganizatorzy to: Miasto Wisła z burmistrzem Tomaszem Bujokiem (Patronem Honorowym festiwalu) i zastępczynią burmistrza Katarzyną Czyż-Kaźmierczak oraz Wiślańskie Centrum Kultury z dyrektor Anną Łupieżowiec. Partnerami festiwalu są: TVP3 Katowice z dyrektorem Rafałem Kurowskim i sekretarzem programu Jolantą Frydrych oraz Polskie Radio Katowice z redaktor naczelną Eweliną Kosałką-Passią i zastępczynią redaktor naczelnej ds. kultury Ewą Niewiadomską.
Joanna Szynkowska vel Sęk – sopran. Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. Debiutowała na deskach Gliwickiego Teatru Muzycznego w roli Anniny w operetce „Noc w Wenecji” J. Straussa. Wykonywała partię Serpiny w „La Serva Padrona”G.B Pergolesiego, Bastienne oraz Weltgeist w spektaklach „ Basten und Bastienne” oraz „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W. A. Mozarta w Krakowskiej Operze Kameralnej. W Poznańskim Teatrze Muzycznym wykonywała rolę Stasi w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana. Grała rolę Lisy w „Krainie Uśmiechu” F. Lehara, Adeli w „Zemście Nietoperza” J. Straussa, Belindy w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcela. Laureatka wyróżnienia oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie.
Joanna Szynkowska vel Sęk, fot. archiwum artystki
Iwona Tober – sopran. Współpracowała jako solistka i tancerka w zespole folklorystycznym „Mazowsze”, z którym występowała również w polskiej telewizji. Ponadto odbyła tournée po Litwie, Rosji, Francji, Belgii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii.
Naukę śpiewu rozpoczęła w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat. Kontynuowała naukę w Akademii Muzycznej w Gdańsku, na wydziale wokalno-aktorskim, w klasie śpiewu prof. Haliny Mickiewiczówny (dyplom z wyróżnieniem). Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez znanych śpiewaków i nauczycieli muzyki: Katię Ricciarelli, Renatę Scotto, Salvatore Fisichellę, Christiana Elsnera, Ronaldo Paneraia. Była stypendystką Unii Europejskiej w ramach programu „Socrates – Erasmus”, studiowała w hamburskiej Akademii Muzyki i Teatru, w klasie śpiewu prof. Ingrid Kremling. Zadebiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku rolą „Hrabiny Anastazji” w operetce „Księżniczka czardasza” E. Kàlmàna. W tym samym roku Iwona śpiewała partię Arseny w „Baronie cygańskim” J. Straussa w teatrach muzycznych w Płocku i Lublinie. Później rozwinęła długą karierę koncertową, współpracowała z agencją artystyczną „Casa Grande” Bogusława Kaczyńskiego, a także ze znaną polską agencją „Stołeczna Estrada” w Warszawie. Występowała na licznych festiwalach muzycznych na świecie. Brała udział w X i XI Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. K. Jamroz w Busku Zdroju.
Wykonała partię Ines w operetce „Les Bavards” J. Offenbacha na „International Jacques Offenbach Festival in Bad Ems”, wyreżyserowanym przez Klausa Lapinsa. Wystąpiła w „Coburger Sommeroperette” jako Papagena, również pod kierownictwem artystycznym Klausa Lapinsa. Na zaproszenie Bogusława Kaczyńskiego od 2003 roku występowała na Europejskim Festiwalu Muzycznym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju. Dwa koncerty z jej udziałem (z 2004 i 2007 roku) zostały sfilmowane i były wielokrotnie emitowane w Telewizji Polskiej.
W 2024 roku wystąpiła w Modenie na dziedzińcu Acero Palazzo dei Musei, w programie, który obejmował arie operetkowe, pieśni Kurta Weilla i klasyczne pieśni neapolitańskie. Zaśpiewała również w koncercie „Omaggio a Giacomo Puccini”, zorganizowanym przez Gminę Modeny podczas letniego sezonu Giardini Ducali. W ramach pięcioletniego kontraktu z agencją koncertową „Estrada Stoleczna” Iwona występowała na licznych koncertach za granicą w: Słowenii (Lublana), Ukrainie (Kijów), Szwecji (Karlshamn, Visby), Stanach Zjednoczonych (Santa Monica, Chicago), Kanadzie (Toronto) i Chinach (Shenzhen, Pekin).
Artystka współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi: Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Warszawską Orkiestrą Symfoniczną „Filharmonia”, Narodową Orkiestrą Koncertową Sztuki Polskiej, Słoweńską Orkiestrą Symfoniczną, Bałtycką Orkiestrą Symfoniczną i innymi. Repertuar muzyczny Iwony obejmuje opery, musicale, operetki oraz pieśni ludowe, które z wielką charyzmą prezentuje podczas występów scenicznych.
Aleksandra Gawrych (wcześniej Blanik) – sopran. Laureatka II miejsca w V Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, Grand Prix w międzynarodowym konkursie „Nouvelles Étoiles” w Paryżu i Grand Prix w „International Viennese Spring Music Competition”. W 2024 roku uzyskała Stypendium Centrum Paderewskiego, przyznane przez jury w składzie: Ewa Michnik – przewodnicząca, Artur Jaroń, dr Krzysztof Korwin-Piotrowski, Jakub Milewski, Mateusz Prendota, prof. Tadeusz Pszonka i prof. Piotr Sułkowski.
Urodziła się w Mikołowie. Pierwszych prywatnych lekcje śpiewu udzielał jej dr hab. Jan Ballarin. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Ukończyła studia magisterskie na wydziale wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie dziekan prof. dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkursów wokalnych. Otrzymała m.in.: I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na międzynarodowym konkursie dla młodych muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na międzynarodowym konkursie wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition”. W 2023 roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” – Wolfganga Amadeusza Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą maestro Alexandra Humali. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018, 2019 i 2022 roku.
Aleksandra Gawrych, fot. archiwum artystki